Perkahwinan itu, bukan medan memenangkan suami, atau
medan memenangkan isteri. Ia adalah kehidupan yang dikongsi bersama. Kalau ada
bahagia, sama-sama akan rasa. Kalau ada duka, sama-sama akan seka air mata.
Begitulah sebuah perkahwinan
yang bahagia.
Jika masih ada tanggapan
bahawa, seorang wanita bila sudah diambil sebagai isteri, maka dia sudah
‘dimiliki’ oleh suaminya sepenuhnya, hingga tiada apa-apa lagi kebebasan dan
hak buat dirinya, maka itu suatu tanggapan yang silap. Perlu segera diperbetulkan.
Islam ini suatu agama yang
penuh dengan rahmah. Tiap apa yang disyariatkan olehnya, pasti ada kebaikan
tertentu yang hendak dijaga. Objektif agama untuk memberikan kebaikan kepada
seluruh manusia serta melindungi mereka dari keburukan harus kita faham sebenar-benarnya.
SEBELUM ‘DIMILIKI’
Ramai di kalangan kaum hawa
yang tidak tahu bahawa mereka berhak meletakkan sesuatu syarat kepada bakal
suami, sebelum mereka diambil sebagai isteri.
Hak untuk meletakkan syarat
ini, diperakui oleh syarak, dan syarat ( atau janji ) tersebut pula wajib untuk
ditepati oleh suami, selepas mereka bernikah.
Dengan syarat ; apa yang
disyaratkan itu mestilah suatu yang harus, yang bukan menghalalkan yang haram
atau mengharamkan yang halal, atau syarat-syarat yang membatalkan hikmah sebuah
pernikahan.
Contohnya sebelum bernikah,
seorang perempuan itu meletakkan syarat supaya dia tidak dihalang daripada
bekerja. Si lelaki pun bersetuju, maka syarat tersebut wajib untuk dipegang.
Sabda Nabi s.a.w :
المسلمون على شروطهم الا
شرطا حلل حراما أو حرم حلالا
” Orang Islam itu terikat
dengan syarat-syarat yang mereka buat , kecuali syarat-syarat yang menghalalkan
yang haram ataupun mengharamkan yang halal.”
Contoh syarat yang tak
dibenarkan adalah : ” Selepas berkahwin nanti, tak boleh sentuh saya, dan tak
boleh minta saya untuk tidur dengan awak.”
Itu syarat yang tidak diiktiraf
oleh syarak, kerana ia telah mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah. Juga,
kalau letak syarat begitu, hilanglah hikmah sebuah pernikahan.
Apatah lagi kalau letak syarat
supaya tidak perlu taat kepada suami, tidak perlu meminta izin suami kalau
hendak ke mana-mana dan sebagainya, maka lebih-lebih lagilah tidak boleh.
Selain ia menghalalkan yang haram ( nusyuz isteri kepada suami ), ia juga
menjadikan suami tersebut seorang yang dayus. Dan orang dayus, Nabi s.a.w sebut
tak akan masuk Syurga.
Eh, belum kahwin lagi sudah
bersedia untuk jadi dayus? Dayus ekspress namanya tu.
HIKMAH MELETAKKAN SYARAT
Saya selalu berpesan kepada
beberapa orang yang berbincang tentang hal masa depan mereka, ketika fatrah
pertunangan itu, fokuslah proses taaruf ( perkenalan ) betul-betul. Jangan rasa
terikat, kerana selagi belum akad, anda belum pun dimiliki. Banyak perkara yang
boleh anda usahakan sebagai manusia yang patuh pada sunnatullah, sebelum anda
sah dimiliki oleh orang lain.
Ada sebahagian kaum hawa ini,
bila sudah diikat dengan pertunangan, segalanya jadi makin mandom, bukan makin
proaktif. Seolah-olahnya, teruslah saja akad nikah, tak mahu kenal-kenal lagi
dah. Atau, kalau berhubung pula bukan untuk makin kenal dan bina perancangan,
tapi untuk berkongsi rasa dan bermanja. Gedik kan.
Sedang apa yang dianjurkan oleh
Islam pada tempoh pertunangan itu, lebih besar objektifnya dan sangat jauh dari
apa yang sedang dibuat oleh orang-orang yang bertunang hari ini.
Selain fokus taaruf, saya juga
pesankan tentang syarat.
Janganlah anggap ia macam suatu
kediktatoran pula. Janganlah si perempuan rasa serba salah, seakan mengongkong
bakal suami, manakala si suami pula rasa seakan ‘hilang hak’ seorang pemimpin.
Ia bukan begitu.
Hikmah meletakkan syarat ini,
sebenarnya seiring saja dengan hikmah merancakkan proses taaruf. Apa guna
hendak bertaaruf, saling mengenali lebih lanjut, saling bertukar-tukar
perancangan dan berbincang tentang jangka pendek – jangka panjang, jika
akhirnya yang hendak membuat keputusan hanya yang LELAKI seorang?
Sia-sia kan?
Tujuan sama-sama bertaaruf dan
sama-sama berbincang itu, adalah supaya hidup kalian akan datang, dicorakkan
secara BERSAMA. Jadi, sila bersikap proaktif. Jangan tunggu semuanya dari si
lelaki, kerana anda perlu sedar bahawa lelaki itu belum sah memimpin anda lagi.
Bahkan dalam tempoh bertunang ini, anda bebas untuk berpatah balik pada bila-bila
masa sahaja, tanpa perlu kepada keizinan daripada lelaki tersebut.
Meletakkan syarat, bermakna
mengemaskan sebuah perancangan, yang kalian sama-sama hendak bina.
Katakan, si perempuan
meletakkan syarat agar dia tidak dibawa keluar ( berpindah ) dari negerinya.
Maka si lelaki, sebelum bersetuju, akan berbincang juga kesan sampingan dari
syarat tersebut. Adakah relevan untuk mendapatkan tempat tinggal dan pekerjaan
di negeri bakal isterinya? Adakah pelan ekonomi mereka akan bertambah aktif
apabila memulakan bisnes di negeri tersebut, dan sebagainya. Bincang punya
bincang, akhirnya si lelaki pun setuju. Maka si perempuan tidak perlu susah
hati memikirkan kena berjauhan dengan orang tuanya yang sakit ( kalau itu
contohnya sebab dia enggan pindah ke luar negerinya ) dan dia juga tidak akan
rasa bersalah meletakkan syarat kepada bakal suami, kerana dia juga
bersama-sama dalam perbincangan untuk mencorakkan masa depan mereka selepas
bernikah nanti.
KAHWIN DAN PERJUANGAN
Dalam catatan Zainab Al Ghazali
( hari-hari dalam hidupku ) beliau berkongsi kisah bagaimana dia meletakkan
syarat kepada bakal suaminya sebelum bernikah. Bahkan kalau syarat tersebut
tidak dipenuhi, dia tidak mahu bernikah pun. Cinta dan semangatnya pada jalan
perjuangan sangatlah tinggi. Lebih rela tidak bernikah kerana risau kakinya
tersekat atau masanya menjadi makin singkat.
Dan suaminya bersetuju.
Lalu mereka berkahwin, hidup
suami isteri dalam dakapan cinta, mawaddah dan sakinah, seperti juga orang
lain. Cuma istimewanya mereka adalah, hidup diwakafkan untuk perjuangan. Maka
suami tidak menghalang keaktifan isterinya dalam perjuangan Ikhwan, ketika itu.
Sehinggalah Zainab Al Ghazali ditangkap dan diseksa dalam penjara, sebelum
akhirnya dibebaskan.
Pokoknya, syarat yang
diletakkan untuk sebuah perjuangan adalah suatu yang terpuji, walaupun mungkin
saja ramai muslimat hari ini yang tidak menyedari.
Perkahwinan berlainan jemaah
dan ideologi, misalnya.
Tiada apa yang menghalang untuk
kalian berdua – meskipun bergiat dalam jemaah yang berbeza – untuk meletakkan
syarat tertentu yang mana memberikan keseimbangan kepada satu sama lain. Ia
sudah banyak dibuat, khususnya oleh para muslimat yang aktif dalam perjuangan.
Jika tidak, nescaya sunyilah pentas-pentas perjuangan dari para muslimat yang aktif,
seperti yang kita saksikan hari ini. Meski mereka punya suami dan punya anak,
mereka terus aktif melangkah, pada ruang dan ketika yang tersendiri.
Silapnya, bukan pada syarat,
tetapi pada sikap yang memang sengaja tidak mahu meletakkan syarat pada suami
selepas bernikah.
Maka sejak sekian lamanya kita
melihat, ramai muslimat yang aktif dengan perjuangan ketika bujang, tetapi
terus hilang selepas berkahwin, dengan alasan ; suami tidak benarkan.
Kenapa tidak berbincang dan
meletakkan syarat? Letak syarat bukan untuk memaksa, tetapi untuk menjadikan
masing-masing merasa berhak ke atas kehidupan selepas pernikahan. Jawabnya
tidak tahu, atau tidak sanggup. Tapi kalau tentang meletakkan syarat supaya
suami tidak berkahwin lain atau tidak berpoligami, ramai pula yang sanggup!
KESIMPULAN
Hidup berumahtangga itu
bahagia, ceria dan mempesona. Jangan jadikan ia suatu lubang yang derita atau
sengsara. Jangan jadikan ia suatu tembok atau dinding penjara, yang memisahkan
antara anda dengan alam nyata.
Sebelum anda dimiliki orang,
binalah perancangan bersama-sama. Ia lebih mulia dari sibuk bermain cinta. Bina
perancangan mesti serius, bukan dengan gedik atau mengada-ngada. Dari situ,
banyak sikap yang akan tersingkap, banyak juga sudut yang boleh dibuat pertimbangan
semula.
Dan sememangnya sebagai
manusia, itulah tugas kita, usaha dan terus usaha, sebelum akhirnya kita
berserah kepada Yang Maha Berkuasa.
Sekian,
-myilham.com-
0 comments:
Post a Comment