Saturday 11 June 2011

Bila Mata Menyihir


Kisah Lirikan Mata Al-Fadhl..

Dikisahkan dalm al-Sahih, al-Fadhl b Abbas prnh dlm satu perjalann dari Muzdalifah ke Mina, menumpang unta Rasulullah s.a.w utk melaksanakn korban di sana,Dalm perjalanan itu, tiba2 ada beberapa ekor unta yang ditunggangi oleh kaum wanita lalu berdekatan mereka.Al-Fadhl teruja melihatnya dan terus memandangnya. Rasulullah peka dgn mata anak muda, Baginda lantas memalingkan kepala al-Fadhl ke arah lain.Jelas pada kita,jika pandangan sebegitu dibolehkan dalm Islam, sdh tentu Rasulullah membiarkan sahaja al-Fadhl menikmati pandangannya.

Rasulullah s.a.w pernah persabda dlm MUSNAD AHMAD BIN HAMBAL yg bermaksud : "pandangan mata itu laksana anak panah beracun drpd pelbagai mcm anak panah iblis. Sesiapa yg menahan pndgnnya dari melihat keindahan2 wanita, maka Allah akan mewariskan kelazatan beribadat di dlm hatinya yg akan dimilikinya sehingga ia bertemu dgnNya"

Surah an-Nur ayat 30-31 ada menyebut:

"katakan kpd lelaki2 beriman,'hendaklah kamu menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya.Yang demikian itu lebih suci bagi mereka.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yg mereka lakukan'.Katakan kpd wanita yg beriman 'hendaklah mereka menahan pandangannya dan kemaluannya' "

Keindahan Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan)

1)Mudah menerima Ilmu:
Berkata Waqi', guru kpd Imam Syafie "ilmu itu cahaya, dan cahaya itu tidak menembusi hati yg membuat maksiat".Pandangan mata yg tidak dijaga memberi kesan kpd hati.Jika hati hitam. maka sukarlah cahaya ilmu memasukinya.

2)Menguatkan firasat yg benar
org yg beriman yg bersih hatinya lantaran menjaga pandangan mata akan mampu mempunyai kekuatan firasat.Firasat itu buah cahaya.Jika hati bersih bercahaya, firasat sukar meleset

3)Bebas drpd penyesalan
Sekali sengaja memandang,ingatannya sukar dibuang. Tika itu hati sukar bersabar, dosa mudah menyambar.Apabila sudah terjebak, air mata penyesaln tidak mampu lagi mengundur masa.

Dipetik dari: Majalah Solusi isu 18

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...