Tuesday 7 June 2011

Tinggalkan Cinta Kerana Allah


Ada seorang pemuda yang telah tertarik hati dengan seorang gadis. Rasa keinginan ingin memiliki terlalu dalam saat telah menatap wajah si gadis yang tanpa ada celaan yang tercalit. Sejuk tiap mata yang memandang hingga terusik hati di dalam. Kelembutan serta sopan dalam setiap tuturkata dan gerak langkah memikat kesuma hati pemuda itu hingga terbawa-terbawa dalam mimpi. Hari demi hari yang dilalui bagaikan tidak keruan lagi, ingin sahaja bertemu dan menyapa tapi si pemuda ini takut –takut jiwanya terluka. Sungguh hairan sekali mana mungkin dirinya terluka hanya semata ingin mencintai seorang gadis yang mempersona. Melarikan diri dari fitrah kehidupan yang semua makhluk Tuhan punyai rasa cinta dan kasih sayang. Apa si pemuda ini tidak bernafsu! Atau takut nafsunya tidak mampu dikawal?. Si gadis tahu seakan isyarat dari renungan mata si pemuda itu menunjukkan dirinya telah menjadi perhatian. Seringkali pula si gadis mengail jiwa si pemuda itu agar tertarik padanya. Senyuman yang melirih, mata yang melirik mengekori setiap langkah dan bayangan si pemuda hingga si pemuda itu sedar bahawa dirinya turut dipuja. Malam hari yang kian pekat, puncak segala malam tidak dibiarkan berlalu oleh si pemuda itu. Dia bertahjud dan bermunajat kepada Pemilik segala cinta dan kasih sayang. Mengadu dan merayu bukan minta disatukan dengan si gadis itu tetapi mohon dijauhkan dari pandangan mata dan jiwanya. Aduhai...jenis manusia apa ini. Sanggup meninggalkan sebuah cinta pada diri si gadis yang cantik jelita. Apa yang kurang pada si gadis, setiap apa yang ada pada dirinya, semuanya menjadi dambaan idaman setiap lelaki. Malam semakin larut dan hawa digin semakin mengigit, si pemuda masih lagi berteleku pada hamparan sejadah.

Matanya berkaca-kaca;
‘ Wahai Allah, sesungguhnya aku adalah lemah dan tidak ada keupayaan bagiku ini untuk menolak cinta ini. Namun setiap kali aku mengenangkan dirinya rasa suka rinduku mencengkam sanubariku, namun hancur taktala rasa ketakutanku terhadap-Mu tersulam dalam diriku. Ya Allah, kekuatiran hidup ku sentiasa merasa ragu kerana semakin rasa kuat hatiku terhadapnya semakin aku gagal mengendali diriku. Hingga rasa manis dalam saat berhubung denganmu seakan pudar. Aku takut ya Allah, hembusan-hembusan nafsu berbisik kencang berombak jiwaku menahannya. Wahai Allah, kasihilah diriku ini kerana aku merasi diriku ini telah cukup kasihan. Aku telah menambah luka-luka didalam yang terlalu pahit untuk ku telan. Titiskan nur kasih-Mu pada relung hatiku, agar aku dapat menikmati kedinginan salju kasih-Mu. Biar tersisih rasa cintaku pada makhlukmu ini. Ya Allah engkau lebih tahu dan arif tentang diriku bahkan lebih dari diriku. Mana mungkin manusia menolak cinta! Kerana cinta itu tetap datang dari-Mu.. Ya Allah pimpinlah daku pada garisan qada dan qadarmu yang paling Engkau Redhai. Seandainya dia yang terbaik bagi diriku dan agamaku maka dekatlah ia padaku dan satukan kami dalam kemuliaan-Mu. Namun seandainya dia mendatangkan kemudaratan bagi diriku dan agamaku maka pisahkan kami dan jauhilah kami serta tutuplah pintu pengharapan dan rasa ingin memiliki dalam diriku.

Air mata si pemuda itu tidak mampu ditampung lagi. Pipinya basah tercurah segala derita rasa dijiwa. Betapa dia akur dengan kelemahan diri dan ketidakmampuanya menentukan nasib dirinya melainkan kepada Allah tempat ia bergantung dan kepada Allah ia meminta pandangan tentang kehidupannya. Dinihari terasa hampir, si pemuda melanjutkan bicaranya yang terakhir dalam linangan air mata yang mengalir ia menyebut;

‘Aku tinggalkan cinta ini kerana Allah dan ku yakini atas janji-Nya. Yakin bahawa jodohku berada dalam tangan-Nya dan ku yakini sejauh mana kakiku melangkah dan sedalam mana diriku selam. Seandainya jodoh itu telah ditentukan buatku pasti akan ditemukan oleh-Nya. Biarlah kita berpisah demi untuk kebaikan kita bersama”.

Melewati kehidupan ini tidak sesekali manusia dapat memisahkan hidup tanpa cinta. Cinta yang melahirkan kasih sayang, ingatan dan rindu, tanpa cinta alam ini tidak akan dipenuhi kasih sayang. Kelopak mawar yang wangi tidak mungkin akan dipuja. Haiwan yang jinak dan manja tidak mungkin dapat dibela. Lelaki dan wanita tidak mungkin dapat dinikahi seandainya tidak ada secebis cinta. Begitu juga ayah dan ibu tidak mungkin berkorban dan berjuang demi anak-anak sekiranya rasa cinta tidak bersemi dijiwa Sayangnya anugerah yang amat bernilai ini seringkali dikhianati oleh manusia. Ramai antara kita tidak dapat membezakan cinta yang suci melainkan tertipu dengan nafsu semata. Lantaran itu kita terjebak dalam kepalsuan cinta yang sama sekali tidak bertunjangkan dari fitrah ilahi. Kita hanyut dalam sandiwara nista, kata-kata indah yang menghiasi pena dan tinta apa lagi bicara. Semuanya seakan manis hinggakan yang pahit sekalipun ada yang sanggup telan hidup-hidup bila pandangan dalam telah tertutup. Berapa ramai yang kecundang dalam cinta?

Saya tidak pandai berbicara tentang cinta kerana ia terlalu kompleks dan sejujurnya cinta yang ikhlas tidak perlu dibicarakan, dirasa dan dinukilkan. Namun sebagai makhluk tuhan yang lemah sudah pasti tidak mampu memadamkan rasa cinta sesama makhluk. Maka berhati-hatilah dalam menikmati anugerah cinta ini supaya ia tidak menjadi dusta. Serta jangan terlalu mengabdikan diri kepada cinta sesama manusia hingga menjadi derita. Kerana cinta itu bukan penderitaan tetapi keindahan dan kebahagian. Cinta kepada Allah tidak perlu dizahirkan dalam apa jua bentuk kerana ia tidak pernah surut maka jangan terhijab dengan cinta.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...