Sunday 8 January 2012

Kisah Hati


Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital..
dia menukar pakaian dan terus meluru ke blok pembedahan..
dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya..
apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak..

"Kenapa kamu ambil masa yang lama untuk datang..?? kamu tahu tak anak saya dalam bahaya sekarang ni..??kamu tak ada rasa bertanggungjawab ke..??"

Doktor tersebut tersenyum dan berkata :

" Saya minta maaf, saya berada di luar hospital & saya datang sepantas yang mungkin selepas mendapat panggilan kecemasan tadi.. dan sekarang, saya harap anda bertenang.. jadi, saya dapat buat kerja saya.."

"bertenang kamu kata..?! kalau anak kamu berada dalam bilik tu sekarang ni, bolehkah kamu bertenang..?? kalau anak kamu mati sekarang ni apa yg kamu buat..?? kata si ayah dengan marah..

Si doktor tersenyum lagi dan berkata :

" Saya akan kata bahawa Allah telah berfirman dalam kitab-Nya yg suci " daripada Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali".. doktor tak mampu utk memanjangkan hayat seseorang.. Insya-Allah kami akan cuba yang terbaik untuk anak kamu.."

"Memberi nasihat bila kita tidak mengalaminya memang senang..!" gumam si ayah..

Pembedahan tu mengambil masa beberapa jam.. Tidak lama kemudian, si doktor keluar dengan gembira..

"Alhamdulillah..anak anda selamat..!" Dia terus berjalan tanpa menghiraukan si ayah "Kalau kamu ada sebarang soalan..kamu boleh tanya jururawat..!"

"Kenapa doktor tu sombong sangat..?! tak boleh ke dia tunggu beberapa minit supaya saya dapat tanya beberapa soalan tentang anak saya..?!" komen si ayah selepas melihat jururawat..

Jururawat itu berkata sambil air mata mengalir di pipinya : "anaknya meninggal dunia semalam dalam kemalangan jalan raya.. dia berada dalam upacara pengebumiaan anaknya ketika kami menghubunginya untuk pembedahan anak encik.. dan sekarang dia telahpun menyelamatkan nyawa anak encik, dia tergesa-gesa untuk menghabiskan upacara pengebumian anaknya.."

- “Dan wahai hati kekuatan itu hanya milik Allah…”

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...