Nasihat Muaz bin Jabal berhubung fadhilat mengajar ilmu,
katanya, "Ilmu adalah teman seiring ketika keseorangan. Orang
memiliki ilmu laksana mempunyai guru sebagai pembimbing dan teman, meskipun
berseorangan. Dengan ilmu membolehkan manusia mengEsakan dan mentaati Allah
dengan penuh kepatuhan dan kefahaman. Ilmu juga penunjuk arah dalam menegakkan
agama Allah Taala, ia jadi penghibur ketika menderita dan kesusahan".
Nasihatnya lagi, "Allah
Taala mengangkat orang tertentu (daripada kalangan berilmu) menjadi pemimpin,
orang ramai boleh menuruti jejaknya".
Berdasarkan nasihat Muaz itu menunjukkan seorang pemimpin
mestilah mereka yang berilmu, khususnya ilmu mentauhid Allah Taala. Nasihat
Muaz seterusnya, "Seorang manusia (berlimu) akan sampai ke peringkat
orang yang baik-baik dan ke darjat yang tinggi".
Nasihatnya lagi, "Dengan
memiliki ilmu menjadi sebab seseorang itu rela bertaraf hamba di sisi Allah
Taala". Dengan bertaraf hamba, lahirlah ketaatan yang mutlak
kepada Allah Taala. Tidak salah mengaku sebagai rakyat kepada sesuatu negara,
tetapi ia mesti didahului dengan ikrar penghambaan kepada Allah Taala. Untuk
menjadikan diri sebagai hamba, mereka wajib mengenali siapa Allah Taala dan
siapa dirinya. Untuk itu mereka mesti mengaji daripada orang alim yang mursyid.
Seorang yang berilmu berkewajiban mengajar orang lain pula,
agar orang itu mengerti dirinya sebagai hamba Allah Taala. Jika kuli sanggup
patuh dengan arahan majikannya, maka sebagai hamba Allah Taala semestinya lebih
bersedia melaksanakan segala suruhanNya, tanpa mengira waktu siang atau malam
dengan wang ringgit emas permata serta jiwa dan nyawa.
Nabi Muhammad S.A.W itu bukan saja sebagai Rasulullah,
tetapi Allah Taala menyebut sebagai 'hamba Allah', seperti yang ditegaskan
melalui firmanNya yang bermaksud, "Maha
Suci Allah, yang telah memperjalankan 'hambaNya' pada suatu malam dari Masjid
Al Haram (Makkah) ke Masjidil Aqsa (Baitulmaqdis)". (Al Isra':1)
Dalam ayat ini Allah Taala telah memperjalankan hambaNya,
tidak pula menggunakan perkataaan NabiNya atau RasulNya, sedangkan bagi manusia
sebagai umatnya lebih selesa menggunakan perkataan Nabi atau RasulNya
berbanding dengan hambaNya. Sesungguhnya Allah Taala mengasihi seseorang atas
kadar sifat kehambaannya. Semakin seseorang memperlihatkan kesetiaannya kepada
Allah, semakin terserlah sifat ubudiyahnya. Nabi Muhammad S.A.W adalah kemuncak
hamba Tuhan di muka dunia.
Justeru, sifat kehambaan itu menyebabkan Allah Taala
menyebut memperjalankan 'hambaNya' di suatu malam dari Masjidil Haram ke
Masjidil Aqsa. Sebutan hamba itu lebih tepat di sisi Tuhan Yang Esa. Sebab itu,
nama-nama yang paling baik untuk manusia ialah yang dimulai dengan 'Abdu'
(hamba) seperti Abdullah, Abdul Rahman, Abdul Rahim dan sebagainya. Kajian
menunjukkan bahawa nama yang dimulai dengan Abdu hanya ada pada orang Islam,
tidak wujud di kalangan penganut agama lain.
Kesan daripada ilmu yang dipelajari, masyarakat Islam sangat
berbangga dengan taraf hamba Allah Taala. Justeru, AsmauLlah Al Husna yang 99
itu boleh dirangkaikan dengan 'Abdu' untuk dijadikan nama bagi anak anak
keluarga mereka. Dengan sebab ilmu manusia sanggup menjadi hamba Allah Taala
(Wabihi Yu'bad). Jika semakin tinggi seseorang itu mengaji tetapi tidak
bersedia menjadi hamba Tuhan bahkan menjadi hamba pihak lain seperti hamba
harta kekayaan, hamba nafsu dan sebagainya, maka yang demikian itu bukan ilmu
yang dikehendaki Allah Taala.
Sekadar meninggalkan yang haram tidak dinamakan warak,
kerana ia hanya suatu kewajipan sebagai seorang Muslim dan Mukmin. Jika orang
alim yang bersikap demikian ia digelar sebagai 'ulama us Su' (ulama yang
rosak).
Nasihat Muaz bin Jabal lagi, "Dengan
ilmu itu manusia sanggup meng-Esakan Allah Taala (Wabihi Yuwahhadu)".
Yang dimaksudkan dengan tuhan ialah sesuatu yang disayangi hingga dipuja dan
ditaati oleh manusia. Mereka sanggup membuang masa untuk berbalah dan
berselisih pendapat mengenainya. Persoalan itu mengikut istilah ialah 'Ma'bud'
(perhambaan) sama ada dengan sedar atau sebaliknya mereka telah menjadikannya
sebagai tuhan. Dengan pengertian itu maka banyak perkara yang dijadikan tuhan
oleh para pemujanya, tetapi semuanya ditolak oleh Islam kecuali hanya Allah
Taala sahaja Tuhan Yang Maha Esa yang dapat memberi hidayah dan menyelamatkan
manusia di akhirat.
Nasihat Muaz seterusnya, "Dengan
ilmu itu manusia menjadi warak". Maksud warak ialah sanggup
meninggalkan perkara yang Tuhan tidak setuju walaupun ia hanya makruh, padahal
melakukan yang makruh tidaklah berdosa. Sekadar meninggalkan yang haram tidak
dinamakan warak, kerana ia hanya suatu kewajipan sebagai seorang Muslim dan
mukmin, sebagaimana mereka wajib melaksanakan perintah Allah Taala yang lain.
Nasihat Muaz seterusnya, "Dengan
ilmu juga manusia berusaha menghubung silaturahim". Kejayaan
besar Nabi S.A.W ialah menjalin silaturrahim di kalangan umat yang sedang
berkerisis berdasarkan ajaran Al Quran. Apabila sesama umat Islam berjabat
salam, serentak itu lidah mereka mengucap selawat atas Nabi s.a.w. Sebagai mengenang
jasa Nabi S.A.W telah menjalinkan silaturahim antara puak Arab yang berpecah.
Nasihatnya lagi, "Ilmu
ibarat imam dan amalan adalah makmumnya". Yakni ilmu dan amal
tidak boleh dipisah, jika ilmu tidak diamal, maka ilmu menjadi sia-sia.
Tazkirah akhir Muaz, "Diilhamkan
ilmu agama untuk insan yang bertuah (sa'adah), dihalangNya ilmu kepada golongan
yang celaka (asqiya')".
0 comments:
Post a Comment