Sunday 27 May 2012

Tiga Jenis Cinta


Berkata Ibnu Qayyim Al-Jauziyah, cinta itu ada 3 jenis. Kadangkala ia seperti singa dan pedang. Kadangkala ia menjadi bencana besar. Kadangkala ia juga menjadi arak yang memabukkan.

Singa dan pedang

Tatkala cinta menjadi singa dan pedang, ia membawa : pengecut jadi pemberani, bakhil jadi pemurah, bodoh jadi pintar, gagap jadi fasih. Pengarang jadi tajam penanya, lemah jadi kuat, kesedihan jadi kegembiraan.

Tatkala tepat siapa yang patut dicintai. Tepat matlamat cinta. Tepat pengurusan cinta. Cinta ini jadi kemuliaan dunia dan akhirat. Inilah cinta Allah, Rasul dan jihad ke jalan-Nya. Begitu juga cintakan sesuatu seperti ibu bapa, suami isteri, anak-anak dan harta hanya kerana-Nya.

Bencana Besar

Tatkala cinta menjadi bencana besar, ia membawa : pemimpin besar jadi hina, orang terkenal jadi papa kedana. Tatkala cinta disalur bukan pada tempatnya yang terhormat. Sebaliknya, diumbar sewenang-wenang dengan jalan zina dan maksiat. Cinta ini menjadi kehinaan di dunia dan di akhirat.

Arak yang memabukkan

Tatkala cinta menjadi arak yang memabukkan, ia membawa : telinga tuli daripada nasihat, mata hanya mencari peluang untuk bermaksiat. Hati abaikan ingatan Tuhan pemberi nikmat.

Tatkala itu, cinta dirasakan ada manfaat, padahal mudaratnya besar. Apa yang dikatakan ‘cinta’ sepatutnya mulia, tapi kini dekat dengan nafsu umbaran syahwat dan penzinaan. Inilah cinta yang dimainkan oleh orang yang konsep diri dan konsep hidupnya tidak jelas. Lalu, tidak meletakkan cinta kena pada tempatnya.

Bagaikan peminum arak, bagilah seguni nasihat sekalipun sudah tidak berguna lagi. Akalnya tidak waras menilai mana palsu mana hakiki..

Sekali wanita ternoda, gugurlah sekuntum wardah di syurga
Sekali wanita tergoda, berdekah-dekahlah syaitan ajak ke neraka..
Yang kotor itu dosa, bukan diri kita
Cepat! Sucikan dengan taubat, jangan sampai terlambat
Dirimu tetap mawar syurga!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...