Friday 13 December 2013

Warkah Dari Syria


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani, aku memulakan kalam.

Sahabatku…

Bagaimana keadaanmu di tanah airmu yang tenang dan damai sekarang ini? Maaf sudah lama aku tidak mengirim khabar buatmu, lantaran keadaanku yang genting di sini. Aku baru membuka dan membaca kiriman emelmu yang dihantar pada enam bulan lalu.

Hari ini aku rasa terpanggil untuk mengirim emel buatmu. Mungkin ini yang terakhir dariku buatmu. Aku begitu terharu bila membaca emelmu bertanyakan keadaanku, saudara-saudaraku, juga tanah airku. Aku merasakan ikatan akidah inilah yang menjadikan kita begitu prihatin dan saling bersatu walaupun kita berbeza bangsa dan negara.

Untuk pengetahuanmu, aku sekarang sudah menyertai Tentera Pembebasan Syria yang berperanan untuk menewaskan serta melumpuhkan kekebalan tentera rejim Basyar Asad. Pelbagai detik hitam yang sudah merompak kebahagiaan sementaraku, telah kulalui dalam diari kehidupanku. Segalanya tercatat kemas.

Sahabatku,

Aku sangat bersyukur kerana diberi kesempatan untuk berkenalan denganmu di bumi Asia yang nyaman dan tenteram. Sungguh, begitu banyak yang aku pelajari ketika kita bersama-sama menuntut ilmu. Sangat cantik perancangan Allah yang menghantar diriku ke bumi Indonesia yang kaya dengan seni warisan Islamnya. Bertemu denganmu yang banyak mengajarku erti ketabahan merupakan kenangan indah buatku. Kita sama-sama bermusafir di bumi orang.

Tetapi, perjuangan aku memburu syahid kini, lebih indah nikmatnya. Aku tidak lagi gerun dengan senjata canggih yang merobek tubuh manusia. Malah, aku lebih rela ditembusi pelurunya. Syahid di jalan Allah,menjadi impianku sekarang.

Sahabatku…

Ketika aku menulis warkah ini, jiwaku telah diselubungi kedukaan. Kedukaan yang hanya sementara keperitannya menanti kemanisan kehidupan akhirat. Aku sekarang sudah menjadi yatim.

Lima bulan lepas, setelah usai menunaikan solat Jumaat, kami beramai-ramai ke dataran untuk mengadakan demonstrasi. Ayahku sebagai seorang imam, terus mara ke hadapan untuk membangkitkan semangat kami semua. Para pemuda. Ayahku berwasiat agar kami semua tidak gentar dengan ancaman rejim Basyar. Beliau sendiri mengatakan bahawa beliau rela ditembusi peluru daripada menunduk kepada kerajaan. Seolah mengetahui bahawa ajalnya tidak lama, ayahku meminta agar kami tidak menangisi kepemergiannya. Setelah melaungkan TAKBIR, kepala ayahku terus menjadi sasaran peluru rejim Basyar. Bukan sekali, malah, berdas tembakan dilepaskan. Beberapa orang yang lain turut cedera dan syahid. Aku tergamam, lantas jatuh terduduk.

Tentera pengganas tanpa belas, mengheret jasad ayahku, lalu, dikerat-kerat di hadapan kami semua. Aku sudah tidak mampu melihatnya. Jiwaku meronta hebat. Aku kemudian memeluk adik lelakiku, berharap agar dia dapat bersabar. Sungguh kejam rejim basyar memperlakukan kami. ‘Bersabarlah ayahku..sesungguhnya syurga menantimu’, itulah kata-kata yang mampu kulafazkan. Hanya di dalam hatiku sahaja. Tidak cukup dengan itu, kepingan-kepingan tubuh ayahku digilis dengan jentera mereka. Sehingga tidak dapat dikenalpasti lagi anggotanya. Aku pasti akan menuntut atas perbuatan tidak berperikemanusiaan mereka.

Selepas peristiwa kesyahidan ayahku, kami dikejutkan pula dengan pencerobohan rejim Basyar di rumah abangku. Kakak iparku dirogol dengan kejamnya di hadapan abangku sendiri. Anak perempuannya yang masih kecil disepak dan diperlakukan seperti binatang. Sehingga hancur badannya dikerjakan mereka. Abangku sendiri, diikat badannya dan mereka melakukan sewenang-wenangnya terhadap anak dan isterinya. Dia hanya mampu melihat dengan geram. Kaki abangku ditembak. Mata sebelah kirinya juga dirobek. Akhirnya, kakak iparku menemui ajal setelah kandungannya dirobek dan janin yang dikandungnya dibakar.

Mereka sudah berjaya membuat jiwa abangku terseksa. Tetapi,mereka tidak tahu bahawa itulah Syurga bagi mukmin yang merindui syahid di jalan Allah. “Basyar, Kau tunggulah pembalasan kami! Allah lebih tahu apa yang terbaik untukmu kalau bukan Neraka sahaja yang layak buatmu!” Itulah sumpah abangku.

Suatu hari, aku bersama mujahidin yang lain, bertungkus lumus meng’update’ status dan meng’upload’ video-video terkini siri pembunuhan rejim Basyar terhadap saudara-saudara kami untuk dikongsikan bersama saudara-saudara seluruh dunia. Operasi kami bermula sejak seminggu sebelumnya, di mana kami menjadikan rumah Yaser,sahabatku sebagai markaz operasi kami. Alhamdulillah, Allah memberi kami kelebihan dan kepakaran dalam ICT yang direka cipta oleh mereka yang bukan Islam. Sebagai Muslim, aku memanfaatkan segala teknologi untuk keuntungan Islam. Satu pesananku, janganlah terpedaya dengan teknologi yang pada dasarnya dicipta adalah untuk menjatuhkan Islam, sebaliknya, gunakanlah teknologi supaya bermanfaat untuk Islam. Segala video yang diambil, kami kumpulkan. Ini juga merupakan salah satu medan jihad kami. Kerja-kerja kami dijalankan dengan sebaiknya seperti yang dirancangkan.

Sehinggalah ammu Khaled datang dan memberitahu bahawa rumahku diceroboh rejim Basyar. Aku seperti orang bodoh saat itu. Aku tergamam. Dalam fikiranku Cuma ada wajah ibu, adik lelakiku juga abangku yang buta dan lumpuh. Lantas ingatanku kembali mengingatkan perbualanku bersama adik sebelum aku keluar dari rumah.

 “Abang, kalau ini adalah pertemuan terakhir kita, Umar sudah bersedia. Selamat berjuang abang. Umar akan tunggu abang di Syurga,” ujar adikku seolah mengetahui syahid sedang menantinya. Aku terus bangun untuk pulang ke rumah.

Rumahku sudah digeledah. Habis berselerakan perabot-perabot di rumah. Keadaannya kucar-kacir. Di suatu sudut, aku terlihat tubuh kecil terbaring di situ. Aku menghampiri. Masya Allah. Badanku terus jatuh tersujud ke bumi. Wajah adikku masih elok tersenyum walaupun kepalanya sudah hancur dimakan peluru. Perutnya juga dirobek sehingga menampakkan usus-usus perutnya. Aku sudah tidak sanggup menatap lama keadaan adikku yang begitu menyanyat hati. Hanya Syaitan sahaja yang sanggup memperlakukan kanak-kanak yang tidak berdosa seperti ini. Aku melihat ke belakang. Terdapat dua susuk tubuh yang amat aku kenali. Tubuh abangku sudah berlubang-lubang, entah berapa banyak peluru yang mendarat di tubuhnya. Di sebelah abang, kelihatan badan ibuku yang telah terpisah daripada kepala. Ibuku sudah dipenggal kepalanya. Aku sudah tidak mampu untuk berdiri. Apakah dosa yang telah ibuku lakukan? Aku mengenali ibuku sebagai seorang isteri yang solehah. Isteri kepada seorang Ismail al-Majeed yang digeruni rejim Basyar. Ibuku juga seorang ibu yang mithali. ‘Mereka belum kenal lagi siapakah Yusuf anak kepada Ismail al-Majeed. Tunggu saja!’.

Setelah seluruh keluargaku sudah menjadi mangsa korbanan, aku tidak dapat berdiam diri. Hak aku, aku perlu tuntut. Tiada sehari dalam hidupku berlalu dengan sia-sia. Setiap masa aku manfaatkan sebaiknya. Aku dan para ikhwan yang lain sudah merencanakan satu strategi terbesar. Kami sudah berjaya untuk mencipta sejenis senjata manual yang terhasil daripada alatan-alatan yang terpakai. Saat ini aku teringatkan sebuah hadith Rasulullah SAW, daripada Muawiyah R.A.- Rasulullah SAW bersabda, : “Sentiasa ada segolongan umatku yang selalu berjuang menegakkan agama Allah Ta’ala. Mereka tidak akan celaka oleh orang-orang yang menghina atau menentang mereka sampai hari Kiamat. Bahkan mereka tetap menang atas semua manusia”.

Hadith ini telah memberi kekuatan dan semangat buatku dan para mujahid untuk terus kekal berjuang. Kami terasa dimuliakan Allah, bila Allah memilih kami untuk merasai perjuangan JIHAD yang sebenar, bahkan kami dikurniakan kemuliaan dengan SYAHID.

Sahabatku,

Doakan kejayaanku untuk memburu syahid. Esok, aku dan para mujahidin akan melancarkan serangan balas kami terhadap rejim Basyar bermula di Baba ‘Amru seperti yang kami rancangkan.

Sahabatku, kami di sini tidak meminta kau dan saudara-saudaramu untuk datang berjuang mengangkat senjata di sini. Tetapi, jika kalian mampu untuk berbuat demikian, kami sangat-sangat mengalukan. Apa yang kamu harapkan, cukuplah sekadar doa dan keperihatinan kalian terhadap penderitaan kami di sini. Sokongan moral daripada kalian untuk menaikkan semangat jihad kami amat kami perlukan. Apa yang penting adalah kita semua umat Islam bersatu di atas satu kesatuan dan kita saling menguatkan.

Sekarang, bukan masanya untuk kita sekadar mengetahui pergolakan di sini tapi, kalian perlu memahaminya juga. Bukan masanya juga untuk kita meletakkan segala penderitaan itu hanya kepada rakyat Syria atau orang-orang tertentu untuk memikirkan dan menyelesaikannya. Malah, kalian patut mengatur strategi dan perancangannya, walaupun hanya sekadar berkongsi dan menyebarkan maklumat tentang penindasan rejim Basyar terhadap umat Islam Sunni. Ayuh sahabatku, bangunlah dan serulah kepada saudara-saudaramu di sana agar bersatu atas dasar akidah dan pegangan kita. Sama-sama kita bersatu untuk kemenangan Islam.

Sekali lagi aku ingatkan, agar kau tidak lupa untuk mendoakan kami di sini. Doakan untuk kesejahteraan agama kita. ISLAM. Jangan lupa untuk menyebarkan segala maklumat tentang kezaliman rejim Basyar di alam maya juga. Itulah kekuatan kita sekarang. Biar dunia seluruhnya tahu kezaliman penganut Syiah Nusairiyah ini. Aku mengharapkan agar kita dapat membina kesatuan dan bersama-sama menumbangkan musuh. Untuk terakhirnya, aku ingin untuk berkongsi sebuah hadith Rasulullah SAW agar sama-sama kita meneliti maksudnya.

Rasulullah SAW bersabda : “ Suatu hari nanti kamu akan dikerumuni musuh, sebagaimana  semut mengerumuni makanan”.

Sahabat-sahabat bertanya : “Apakah ketika itu kami sedikit ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab : “Tidak. Bahkan kamu ramai. Tetapi hanya seperti buih di lautan”.

Semoga hadith ini membuat kau rasa bersemangat untuk sama-sama membantu kami di sini agar kita tidak menjadi seperti buih-buih yang nampak banyak tetapi, hilang selepas dipegang. Anggaplah juga ini sebagai wasiat terakhirku buatmu.

Akhir kata, aku mengharapkan agar kau terus berkekalan dalam semangatmu sebagai seorang pejuang agama Allah. Moga nanti kita ditemukan di syurga. ‘Bercita-citalah untuk Syahid ,wahai sahabatku!’


Pemburu SYAHID,
Yusuf Ismail al-Majeed



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...