Sunday 26 December 2010

Bencana Fitnah Ikhtilat Facebook


Bencana Fitnah Ikhtilat Facebook
Penulis:  Abu Usamah Mohd Masri bin Mohd Ramli, Tuesday, July 07, 2009

Malam kelmarin berbual dengan sahabat di kedai makan. Dia suruh saya melakukan sesuatu di FB tapi tugasan itu terlalu berat. Isunya: Ikhtilat yang tidak dijaga. Di luar, di alam realiti, dikenali sebagai seorang daie. Melakukan da'wah ke sana sini, sungguh sukar untuk melihat bercanda mahupun bergurau senda dengan kaum yang lawan jantina. Tapi di dalam FB, semua berubah, malu sudah terbang menghilang.

Tugasan itu berat kerana ia melibatkan hati dan perasaan orang-orang yang kita kenali. Kata sahabat saya malam tadi "Jika teguran secara general yang anta lakukan tidak dapat mereka fahami, maka wajarlah anta menegur secara spesifik". Satu kerja yang berat bukan.

Mereka bukan dia. Maksudnya ramai, semoga Allah pelihara saya dan sahabat-sahabat saya dari fitnah di dalam FB. Sungguh Ikhtilath FB adalah fitnah yang teramat besarIa menanggalkan malu satu persatu hatta si gadis yang menutup wajah pun tiada segan silu bersenda gurau mahupun bercanda bersama si jejaka yang halal untuk beliau nikahi. Jangan biar malu kita yang selama ini kita jaga di alam realiti terbang begitu sahaja.

 [Sudah lama mahu menulis secara jelas dan terang begini, sebelum ini asyik berkias-kias kerana mahu menjaga hati manusia, tapi nampaknya mereka tidak memahami, lantaran itu saya terpaksa menulis dengan jelas dan terang]

alhamdulillah.

bagus. satu niat dan usaha yang baik. semoga Allah permudahkan. facebook dan benda seumpamanya akan menggalakkan berlakunya 'multiple personality' di kalangan daie apatah lagi yang bermanhaj sunnah yang sahih. sangat memalukan dan memberi kesan yang amat buruk sekarang dan akan datang.

--

Rujukan lain yang boleh membantu anda memahami lebih lanjut berkenaan ikhtilat, insya'Allah... jom kita bace..


semoga Allah redha, amin..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...