Wednesday 2 February 2011

Kisah Cinta Ustazah Siti Norbahyah



Salam,

Cinta dibangku sekolah?kalau nak cerita pasal cinta monyet nie sy dulu2 ade juge...tapi tak kekal ..abis sek buat hal masing2.Tapi saya tertarik dengan cerita ustazah Siti Norbahyah cinta dibangku sekolah kekal hingga ke jinjang pelamin.....

Mari kite hayati bersama-sama...
  
HIMPUNAN surat-surat cinta Akashah dan Nor Bahyah, 20 tahun lalu masih disimpan sehingga hari ini.

Walaupun hanya bertemankan dekorasi ala Inggeris di studio Seindah Semanis Kurma, rasanya isi cerita yang terluah dari bibir personaliti agama ini sudah cukup untuk menyempurnakan kekurangan lain.

Sangkaan penulis mereka bertemu atas jodoh pilihan keluarga ataupun ketika menuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Apa yang disangka jauh meleset apabila kisah cinta di bangku sekolah terlontar dari bibir Nor Bahyah atau sering dipanggil Ustazah Bahyah.

"Paling tak dapat saya lupakan semasa pertemuan yang tak disengajakan di bilik guru. Dia cakap pada saya: 'Siti Nor, saya tertarik dengan Siti Nor, Siti Nor pula bagaimana?'.

"Saya malu dan terus berlalu tanpa cakap apa-apa. Saya anggap pertanyaan dia serius, balik rumah dan buat solat sunat istikharah bagi memohon petunjuk," cerita Nor Bahyah tersenyum yang mendapat lampu hijau daripada ibu bapanya ketika mula hendak menerima salam perkenalan daripada Akashah.

Ketika itu, Akashah di tingkatan enam manakala Nor Bahyah pula di tingkatan empat, masing-masing pelajar popular di Maktab Mahmood, Alor Setar, Kedah.

"Pelajar perempuan dan lelaki diasingkan. Walaupun tak pernah jumpa, saya selalu dengar pasal ustaz, selaku Ketua Umum Pelajar Lelaki manakala saya pula, Ketua Umum Pelajar Perempuan.

"Kami cuma kenal antara satu sama lain apabila sama-sama naik pentas dalam satu majlis anugerah. Kebetulan kami sama-sama dapat anugerah pelajar terbaik.

"Kemudian dalam satu mesyuarat pengawas sekolah, ketika saya memberikan ucapan, dia berdiri dan mengedarkan kertas kepada pelajar lain. Dalam hati, saya fikir dia tak suka saya tetapi rupa-rupanya, dia minta setiap pelajar catat apa yang saya ucapkan," sambung ibu kepada empat cahaya mata itu panjang lebar.

Apabila soal hati Akashah sampai ke telinga bapa Nor Bahyah, dia diselidik seperti si tertuduh yang mahu didakwa. Bukan sahaja dicari di asrama tempat menginap, bahkan bapa Nor Bahyah sanggup merentas jalan tanah merah untuk ke Kampung Bendang Raja, Kubur Panjang di Alor Setar, Kedah dari Bayan Lepas, Pulau Pinang semata-mata mahu mengenali latar belakang pemuda yang mencuri hati anak gadisnya yang masih bersekolah.

"Keluarga saya memang begitu. Syukur hubungan kami direstui. Selepas habis tingkatan enam, ustaz menyambung pelajaran ke Mesir. Dua tahun dia di sana, sedangkan saya masih bersekolah.

"Sebelum saya juga menyambung pelajaran ke universiti yang sama di Mesir, kami bernikah. Tujuannya bukan untuk keseronokan tetapi lebih selamat wanita di perantauan berada di sisi suami," ujar Nor Bahyah lagi.

Dari pandangan suaminya sendiri, perkahwinan dalam tempoh pengajian sebenarnya banyak kebaikan. Selain menutup diri daripada perkara menjurus ke arah melakukan maksiat, perkahwinan juga boleh menjadikan diri lebih berdisiplin dan menghargai masa.

"Kalau belum kahwin, gaya berseronok tentulah lain. Melancong atau keluar bersama kawan-kawan adalah perkara biasa bagi pelajar bujang. Tetapi apabila sudah kahwin, kami jadi cepat matang. Masa belajar lebih banyak sebab kami lebih banyak duduk di rumah. Lagipun ketika di sana, hidup kami susah," jelas Akashah sedikit terharu.

Tambah Akashah, hidup mereka ketika di Mesir tidak ubah seperti yang berlaku terhadap P. Ramlee dan Sarimah dalam filem Ibu Mertuaku.

"Mula-mula, kami sewa rumah besar, kemudian pindah ke rumah lebih kecil dan semakin kecil. Sudahnya, kami hanya mampu menyewa bilik sahaja.

"Duit biasiswa yang diterima cukup-cukup sahaja, seganlah nak minta dari orang tua di kampung. Daripada kesusahan itulah, kami belajar tentang hidup, tabah dan sabar. Apabila tengok orang susah, kami teringatkan zaman susah dahulu," tutur Nor Bahyah yang masih mesra membahasakan dirinya ustazah walaupun sudah bergelar Datuk.

Bertamu depan mata, rugilah kalau perintis teknik Urutan Cakar Harimau dan Urutan Labah-Labah ini tidak diusik dengan persoalan popular itu. Kena benar dengan bingkisan cinta mereka ini, Nor Bahyah dan Akashah diajak berkongsi kemujaraban. Apa benar petua itu antara rahsia kebahagiaan mereka sejak lebih 20 tahun hidup berkelamin.

"Itu cuma satu pendekatan untuk merapatkan hubungan suami isteri melalui sentuhan dan urutan. Dari situlah nanti akan timbul motivasi," ujar Akashah.

Menyambung intro sang suami, Nor Bahyah bersedia dengan penjelasan yang terperinci. Katanya, sebagai wanita dan isteri, dia sendiri suka disentuh dan menyentuhi. Amalan itu bukan hanya terhad untuk suami isteri, bahkan antara ibu dan anak ataupun sesiapa sahaja asalkan tidak melanggar batasan agama.

"Saya memang suka disentuh, ustaz juga begitu. Sentuhan itu amat penting kerana dari situlah emosi kasih sayang akan terjalin erat. Anak-anak juga begitu.

"Mulanya, ia sekadar satu daripada teknik urutan tetapi saya perlukan istilah yang kuat dan boleh beri impak jika berceramah. Idea cakar harimau timbul kerana dari segi teknik dan cara, urutan itu hampir menyamai sifat harimau mencakar atau gerakan labah-labah. Tak sangka pula boleh meledak dan jadi fenomena," ujar Nor Bahyah menafikan teknik tersebut semata-mata bersifat adegan ranjang.

Manfaat teknik yang diperkenalkan, bukan sahaja perkongsian ilmu yang merentasi jarak bahkan profesion penceramah bebas menjadi lubuk rezeki buat Nor Bahyah sendiri.

p/s..minat tengok SEMANIS KURMA..kerana kepetahan ustazah siti nor bahyah mencuri perhatian sy..hingga tak nak tukar ke siaran lain hehe..sape pernah tengok?
perasan tak ustazah siti panggil suami dia ape...?
pasangan yg bahgia lagi romantik..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...