Wednesday 28 May 2014

'Kepeningan' Wanita Muslimah Sedunia


1. Wanita diminta tidak berkerjaya. Apabila si wanita mahu bersalin, doktor wanita atau penyambut kelahiran berkepakaran tinggi yang dituntutnya.

Wanita yang pakar tidak akan lahir tanpa komitmen ilmu yang besar. Bukan kursus ala kadar. Kepakarannya juga tidak akan terhasil tanpa pengalaman kerjaya bertahun-tahun.

2. Wanita diminta tidak meluas penglibatannya dalam masyarakat. Cukup dengan 'tersembunyi' di rumah, untuk suami. Apabila mahu melihat filem dan drama Islami, artis muslimah menutup aurat dan berkeperibadian tinggi yang dituntutnya.

Wanita yang berkeyakinan di pentas dakwah media, tidak akan lahir tanpa perjalanan bertahap tahap sebelumnya. Tidak kiralah melalui program realiti, majalah, akhbar, media sosial dan sebagainya. Mereka selalu dicaci teruk di awal perjalanan tapi ramai yang tetap tegar melangkah. Syabas!

Banyak lagi contoh lain.
Kita akan pening jika cuba memenuhi semua pendapat orang awam.

Semua asal hukum perkara ini adalah HARUS.
Islam tidakpun MENGHALANG, cuma MEMELIHARA adab susilanya.
Apa yang sudah menjadi fitrah dan karekternya, Islam raikan secara manusiawi.

Bantulah wanita menjadi SEIMBANG, TAHU PRIORITINYA, TIDAK TERABAI TANGGUNG JAWAB ASASINYA, bukan MENGHALANG apa yang Allah benarkan.

Duhai muslimah,
Teguhlah melangkah dengan 'pautan' yang kuat, bukan pendapat orang awam yang pelbagai.

Pastikan kita mempunyai satu rujukan muktabar di rumah.
Saya tenang dengan himpunan dalil-dalil al-Quran dan hadis-hadis sahih dalam buku Kebebasan Wanita Pada Zaman Risalah, karya Prof. Abdul Halim Abu Syuqqah. Dipuji buku ini oleh Syeikh al-Qaradhawi. Ia meluaskan ufuk minda kita tentang kehidupan sebenar wanita pada zaman Rasulullah SAW.

Ceriakan harimu dengan ikrar,
Langkah jihad ini tidak maju dek puji, tidak mundur dek keji tapi kan tetap melangkah memburu janji Ilahi. :)


-Ustazah Fatimah Syarha-


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...