Monday 2 April 2012

Ana Uhibbukunna Fillah


Ukhti fillah………
Dengan penuh harapan akan redha-Nya dan kerana besarnya rasa sayang dan cintaku, izinkan aku menulis pesan cinta ini agar aku dan juga dirimu sentiasa menjadi mutiara bagi orang-orang yang kita cintai, lentera dalam gelapnya malam dan menjadi hambanya yang beriman dalam setiap desah nafas kita.

Ukhti Fillah……
Engkau adalah bunga kehidupan, teramat sayang memperlakukanmu dengan kasar kerana hal itu akan merosak keindahan yang ada dalam dirimu dan menodai kesempurnaanya sehingga menjadikannya layu tak berseri. Allah telah memuliakan, mensucikanmu dan mengangkat derajatmu dalam agama ini, kerananya raihlah ia dengan memupuk ketaatanmu pada-Nya, merajut benang-benang kehidupanmu diatas jalan Allah dan manhaj Rasulnya agar kebahagiaan tak pernah jemu menghampirimu. 

Ukhti fillah………
Bisikkanlah selalu dalam hatimu, bahawa berjalan diatas kebenaran (sunnah) ibarat memegang bara api, banyak aral dan rintangan yang menghalangimu. Lihatlah keluar, musuh kita bersatu padu untuk menghancurkan kita. Dengan segenap daya dan upaya mereka ingin agar kita melepaskan pakaian akhlak dan rasa malu dari diri kita, sehingga mereka lebih berleluasa menghapuskan ruang-ruang  agama ini. Aku tidak ingin, dirimu dan juga diriku (dengan izin Allah) menjadi korban serigala-serigala liar itu. Kerana itu palingkan wajahmu dari mereka dan sambutlah dengan penuh suka cita jalan kebenaran yang ditawarkan Allah dan Rasul-Nya. Peganglah tali kendali itu dengan sekuat tenaga agar tidak jatuh dalam kehancuran. Buatlah mereka marah dan sedih dengan keteguhanmu berpegang pada agamamu, dengan menjaga rasa malumu dan beriltizam dengan hijabmu.

Ukhti fillah………
Sesungguhnya mereka iri dengan apa yang kita miliki, wanita-wanita mereka telah terperosok jauh dalam kubangan dosa, kehinaan dan maksiat sehingga tidak ada lagi yang bisa mereka harapkan. Sedangkan dirimu?? Dirimu adalah wanita berkedudukan tinggi, wanita yang penuh dengan kemuliaan, kesucian dan kehormatan yang tinggi. Kedudukanmu tinggi kerana Al –Qur’an, dirimu mulia dengan iman dan suci kerana berpegang teguh pada agama ini. Oleh kerana itu dirimu adalah mutiara yang teramat mahal, tidak sembarangan orang boleh menyentuhnya apalagi menyakitinya. Itulah kelebihan dan keistimewaan yang tidak akan kau dapati selain dalam agama ini.

Ukhti Fillah…….
Dirimu adalah sebaik-baik perhiasan dunia, harapan agama ini, harapan untuk melahirkan dan mendidik generasi rabbani. Perhiasan itu tidak mudah didapat, harganya terlalu mahal dan menjaganya pun tidaklah mudah. Setiap abdi Allah ( ingin mendapatkannya namun tidak semua bisa memilikinya. Ia memberikan kesejukan dikala hati gersang dan menyegarkan pandangan dikala mata suram. Perhiasan dunia itu, dalam kehidupannya senantiasa menampakkan kemuliaan dirinya.
Bagaikan sekuntum mawar yang sedang mekar, harumnya tergambar dari peribadinya yang santun. Tunduk pandangannya, tegas bicaranya. Sedikitpun tidak ada keraguan jika meninggalkannya di rumah. Dia menjaga harta suaminya, mendidik anak-anaknya dan sentiasa menjaga kehormatan diri dan suaminya. Dalam kehidupan sehari-hari sentiasa diselimuti prestasi. Dia tahu mana kegiatan yang disukai Rabbnya , untuk itu dia tidak pernah putus asa. Dia sentiasa menjaga kesucian dirinya. Tidak mudah mengeksploitasi diri dan kehormatannya, apalagi hanya sekedar menggodanya. Kerana ingatlah selalu, bunga istimewa hanya untuk yang istimewa.

Ukhti fillah………
Itulah gambaran tentang dirimu. Sungguh teramat agung kedudukanmu. Sungguh engkaulah mutiara kehormatan. Maka sentiasalah bersyukur kepada-Nya atas semua karunia, rahmat dan petunjuk -Nya. Takutlah engkau pada Allah dan laksanakan tugas-tugas yang Dia wajibkan kepadamu agar engkau termasuk dalam golongan hamba-Nya yang selamat dan bahagia di dunia maupun di akhirat. Bertaqwalah kepada Allah , semoga Allah memberikanmu taufiq kepada apa-apa yang dicintai dari apa-apa yang engkau dengar dan engkau baca.

Ukhti Fillah….
Ana uhibbukunna fillah.....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...